Hoe kun je het beste opruimen?

Tips voor een opgeruimd huis.

Je wilt heel graag je huis opruimen, maar na talloze pogingen wil je nu echt korte metten maken. Wij als professionele organizers kunnen jou als geen ander vertellen hoe je het beste je huis kunt opruimen.

 

DOOR ROSHNIE CHANGOER – 11/02/24

De 6 stappen voor een opgeruimd huis.

1. The Full Pull
2. Categoriseren
3. Keuzes maken
4. Space planning
5. Systemen creëren
6. Labelen

Stap 1: The Full Pull

De Full Pull betekent dat je letterlijk alle spullen uit je kasten trekt. Dit is nodig om inzicht te krijgen in de spullen. Belangrijk is dat je per categorie opruimt en niet per kamer! Zorg er dus voor dat je ook kijkt in bijvoorbeeld oude verhuisdozen, onder je bed en je wasrek.

Dit is tevens voor velen de meest overweldigende stap, maar wel een hele belangrijke stap. Lukt het je niet alleen? Vraag dan of een van je gestructureerde vriendinnen of een familielid je hiermee helpt. Kom je er niet uit, boek dan het OG team!

Luxe teddy stoel met bruine aardetint kleding

Stap 2: Categoriseren

Een van de belangrijkste stappen bij het opruimen van je huis is het categoriseren van je spullen. Begin met het indelen van items in subcategorieën, zoals ontbijt, keukengerei en dagelijkse vitamines en medicijnen. Door subcategorieën te maken, krijg je een beter overzicht van wat je hebt en kun je in stap drie gemakkelijker beslissen wat je wilt houden, wegdoen of doneren.

Stap 3: Keuzes maken

Het maken van keuzes is cruciaal bij het opruimen van je huis. Je hebt in deze derde opruimstap deze uit: 

1. Behouden
2. Weggooien
3. Doneren
4. Verplaatsen
5. Verkopen

Vraag jezelf af of een bepaald item nog steeds relevant en nuttig is in je leven. Als dat niet het geval is, overweeg dan om het weg te doen of te doneren. Het loslaten van overtollige spullen kan bevrijdend zijn en ruimte creëren voor wat echt belangrijk voor je is.

Keuzes maken met ORGANIZING GOALS

Stap 4: Space planning

Een effectieve manier om je huis opgeruimd te houden, is door zorgvuldig na te denken over de indeling van de ruimte. Dit is een cruciale stap waar vaak fouten worden gemaakt doordat men er niet voldoende tijd aan besteedt om een logische indeling te creëren. Dit is echter van essentieel belang. Nu je de categorieën hebt vastgesteld in stap twee, is het tijd om te bepalen welke categorie op welke plek het beste past, rekening houdend met de hoeveelheid en volume van de spullen.

Wij gebruiken hiervoor schilderstape, maar een post-it werkt net zo goed! Schrijf elke categorie op een aparte tape of post-it en begin met plakken. Plaats de categorie op een plank of in een kast waarvan jij denkt dat het de meest geschikte plek is.

Stap 5: Systemen creëren

We zijn nu pas aangekomen bij de stap waar veel mensen het liefst mee beginnen: het gebruik van organizing producten. Dit is echter een veelvoorkomende fout. Vaak kopen mensen eerst organizing producten en beginnen ze dan pas met stap 1-4.

Pas nu heb je de inzichten om te bepalen welke organizing producten je nodig hebt. Er bestaan duizenden organizing producten, daarom is het belangrijk om je te verdiepen in wat er op de markt is.

Jouw doel is om elke millimeter van je planken en lades te benutten. Als je slechts 60% van een plank benut vanwege het verkeerde formaat bakje, voorspellen we dat in de toekomst er spullen achter, naast of voor het plankje komen te staan. Je benut immers 40% niet van je plank.

Omdat je deze klus éénmalig wilt klaren – jouw tijd is kostbaar – adviseren we je om inspiratie op te doen en een goed systeem op te zetten.

Roshnie Changoer - Luxury branding shoot - Myrthe Linssen Fotografie--34

Stap 6: Labelen

Labels zijn een eenvoudige maar effectieve manier om je huis georganiseerd te houden. Door items te labelen, weet je precies waar alles hoort en wordt het gemakkelijker om spullen terug te vinden wanneer je ze nodig hebt.

Investeer in een labelprinter of maak zelf handgeschreven labels om je opbergdozen, manden en laden te organizen. Voor onze klanten gebruiken wij de PT-710 BT van Brother en de B21 van Niimbot.

Labelen voor een blijvend opgeruimd huis

Vind je dit ook interessant?

De Stoel

We kennen allemaal wel ‘de stoel’. Hoe zorg je ervoor dat die stapel kleding op ‘de stoel’ niet blijft groeien?

Wat is een professional organizer?

Professional organizing is hot en trending in Europa! Kom alles te weten over dit coole beroep!

Wat is het verschil tussen opruimen en organizen?

Deze termen worden nog weleens door elkaar gebruikt. Er is echter een groot verschil.